Crash test przeprowadzony w 1976 roku przez auto motor und sport : 

 VW polo

VW 1200

Renault 4

Citroen 2CV

Renault 5

Fiat 127

Fiat 126

 

 

Próba zderzeniowa polegała na uderzeniu w mur przy prędkości 40km/h. Przy dzisiejszych standardach test ten jest mało wiarygodny ponieważ uderzenia w ścianę zdarzają się bardzo rzadko jednakże w roku 1976 w ten sposób testowano samochody, i jest to prawdopodobnie jedyny crash-test Fiata 126 – który nie wypadł pomyślnie „maluch” zajął ostatnie miejsce.

 

 

"Fiat 126 ma długość ok. trzech metrów i jest najmniejszym z siedmiu pojazdów użytych w crash-teście.
Ze względu na fakt, iż silnik znajduje się z tyłu pojazdu, przednia jego część może dobrze spełniać rolę strefy zderzeniowej.
Dlatego samochód ten zapewnia jak na swoje niewielkie rozmiary dość dobrą strefę kontrolowanego zgniotu. W teście zakres deformacji był zaskakująco wielki (297 mm), budowa przedniej części samochodu zapewnia więc skuteczną redukcję energii. Podczas zderzenia maska pojazdu nie otworzyła się i pozostała na swoim miejscu. Został uszkodzony akumulator i koło zapasowe które przejeło część energii działającej na samochód. 

 

 

Po zderzeniu można było bez problemu otworzyć drzwi kierowcy; drzwi pasażera nie mogły zostać otwarte od zewnątrz ze względu na zablokowanie się klamki, od środka było to możliwe jedynie przez energiczne uderzanie. W teście Fiata 126 przy sile o ok. 6000 N (600 kg) urwało się mocowanie pasa bezpieczeństwa.

 

 

 

 

Konsekwencje były takie że manekin przeleciał głową przez szybę, przesunął przez uderzenie klatką piersiową kierownicę do góry i uszkodził kolanami dolną część deski rozdzielczej. Przednia szyba rozsypała się.
Z powodu urwania mocowania pasów nie da się jednoznacznie określić sił działających na kierowcę. Na podstawie opóźnienia pojazdu należy jednak przyjąć, iż Fiat 126 mimo swoich niewielkich rozmiarów oferuje wystarczające pasywne bezpieczeństwo. "  

 

 

Wyniki testu:

Model 2cv 126 127 R4 R5 1200 Polo
Prędkość podczas zderzenia(km/h) 40.1 39.5 40.2 39.8 40.1 39.9 39.8
Max. opóźnienie (G) 33 40 36 40 46 49 37
Statyczna deformacja (mm) 375 297 265 335 225 385 280
Przesunięcie kolumny kierownicy (mm) 41 - 45 45 33 65 15
Ocena uszkodzenia głowy (HIC) 340 - 253 249 329 567 220
Max. opóźnienie działające na głowę (G) 85 - 39 75 63 89 32
Ocena uszkodzenia Klatki piersiowej (SI) 68 - 185 172 139 196 133
Max. opóźnienie  działające na klatkę piersiową (G) 23 - 33 42 34 39 28
Max. siła działająca na klatkę piersiową poprzez  pas bezpieczeństwa  (kg)) 676 290 911 676 793 1073 897

 

Wyniki testu przedstawione w punktach.
Najlepszy wynik 1 punkt, najgorszy 7 punktów.

Model 2cv 126 127 R4 R5 Beetle Polo
Prędkość podczas zderzenia (km/h) 2.5 7 1 5 2.5 4 5
Max. opóźnienie (G) 1 4.5 2 4.5 6 7 3
Statyczna deformacja (mm) * * * * * * *
Przesunięcie kolumny kierownicy (mm) 3 7** 4.5 4.5 2 6 1
Ocena uszkodzenia głowy (HIC) 5 7** 3 2 4 6 1
Max. opóźnienie działające na głowę (G) 5 7** 2 4 3 6 1
Ocena uszkodzenia Klatki piersiowej (SI) 1 7** 5 4 3 6 2
Max. opóźnienie  działające na klatkę
piersiową (G)
1 7** 3 6 4 5 2
Max. siła działająca na klatkę piersiową
poprzez  pasa bezpieczeństwa  (kg)
1.5 7** 5 1.5 3 6 4
Ogólna ilość punktów 20 53.5 25.5 31.5 27.5 46 19

* wielkość deformacji nie jest brana pod uwagę podczas ogólnej oceny
** Fiat 126 dostał maksymalną ilość punktów dlatego że urwało się mocowanie pasa bezpieczeństwa

 

Podsumowanie

Test wykazał że  Fiat 126 i VW garbus wypadły najgorzej w teście w oby dwóch pojazdach urwało się mocowanie pasa bezpieczeństwa.  Fiat 127, R4 i R5 wypadły pośrodku stawki, a najlepszymi okazały się Citroen 2 CV i VW Polo. Ale tylko w Fiacie 127 i VW Polo kierowca nie uderzył głową w kierownicę.

                               Pobierz animacje próby zderzeniowej


Zabrania się kopiowania powyższego artykułu bez mojej wiedzy