Crash test przeprowadzony w 1976 roku przez auto motor und sport :
VW polo
VW 1200
Renault 4
Citroen 2CV
Renault 5
Fiat 127
Fiat 126
Próba
zderzeniowa polegała na uderzeniu w mur przy prędkości 40km/h. Przy
dzisiejszych standardach test ten jest mało wiarygodny ponieważ uderzenia w ścianę
zdarzają się bardzo rzadko jednakże w roku 1976 w ten sposób testowano
samochody, i jest to prawdopodobnie jedyny crash-test Fiata 126 – który nie
wypadł pomyślnie „maluch” zajął ostatnie miejsce.
"Fiat 126 ma długość ok. trzech metrów i
jest najmniejszym z siedmiu pojazdów użytych w crash-teście.
Ze względu na
fakt, iż silnik znajduje się z tyłu pojazdu, przednia jego część może
dobrze spełniać rolę strefy zderzeniowej.
Dlatego samochód ten zapewnia jak
na swoje niewielkie rozmiary dość dobrą strefę kontrolowanego zgniotu. W teście
zakres deformacji był zaskakująco wielki (297 mm), budowa przedniej części
samochodu zapewnia więc skuteczną redukcję energii. Podczas zderzenia maska
pojazdu nie otworzyła się i pozostała na swoim miejscu. Został uszkodzony
akumulator i koło zapasowe które przejeło część energii działającej na
samochód.
Po zderzeniu można było bez problemu otworzyć drzwi kierowcy; drzwi pasażera nie mogły zostać otwarte od zewnątrz ze względu na zablokowanie się klamki, od środka było to możliwe jedynie przez energiczne uderzanie. W teście Fiata 126 przy sile o ok. 6000 N (600 kg) urwało się mocowanie pasa bezpieczeństwa.
Konsekwencje były takie że
manekin przeleciał głową przez szybę, przesunął przez uderzenie klatką
piersiową kierownicę do góry i uszkodził kolanami dolną część deski
rozdzielczej. Przednia szyba rozsypała się.
Z powodu urwania mocowania pasów
nie da się jednoznacznie określić sił działających na kierowcę. Na
podstawie opóźnienia pojazdu należy jednak przyjąć, iż Fiat 126 mimo
swoich niewielkich rozmiarów oferuje wystarczające pasywne bezpieczeństwo. "
Wyniki testu:
Model | 2cv | 126 | 127 | R4 | R5 | 1200 | Polo |
Prędkość podczas zderzenia(km/h) | 40.1 | 39.5 | 40.2 | 39.8 | 40.1 | 39.9 | 39.8 |
Max. opóźnienie (G) | 33 | 40 | 36 | 40 | 46 | 49 | 37 |
Statyczna deformacja (mm) | 375 | 297 | 265 | 335 | 225 | 385 | 280 |
Przesunięcie kolumny kierownicy (mm) | 41 | - | 45 | 45 | 33 | 65 | 15 |
Ocena uszkodzenia głowy (HIC) | 340 | - | 253 | 249 | 329 | 567 | 220 |
Max. opóźnienie działające na głowę (G) | 85 | - | 39 | 75 | 63 | 89 | 32 |
Ocena uszkodzenia Klatki piersiowej (SI) | 68 | - | 185 | 172 | 139 | 196 | 133 |
Max. opóźnienie działające na klatkę piersiową (G) | 23 | - | 33 | 42 | 34 | 39 | 28 |
Max. siła działająca na klatkę piersiową poprzez pas bezpieczeństwa (kg)) | 676 | 290 | 911 | 676 | 793 | 1073 | 897 |
Wyniki testu przedstawione w punktach.
Najlepszy
wynik 1 punkt, najgorszy 7 punktów.
Model | 2cv | 126 | 127 | R4 | R5 | Beetle | Polo |
Prędkość podczas zderzenia (km/h) | 2.5 | 7 | 1 | 5 | 2.5 | 4 | 5 |
Max. opóźnienie (G) | 1 | 4.5 | 2 | 4.5 | 6 | 7 | 3 |
Statyczna deformacja (mm) | * | * | * | * | * | * | * |
Przesunięcie kolumny kierownicy (mm) | 3 | 7** | 4.5 | 4.5 | 2 | 6 | 1 |
Ocena uszkodzenia głowy (HIC) | 5 | 7** | 3 | 2 | 4 | 6 | 1 |
Max. opóźnienie działające na głowę (G) | 5 | 7** | 2 | 4 | 3 | 6 | 1 |
Ocena uszkodzenia Klatki piersiowej (SI) | 1 | 7** | 5 | 4 | 3 | 6 | 2 |
Max. opóźnienie działające na klatkę piersiową (G) |
1 | 7** | 3 | 6 | 4 | 5 | 2 |
Max. siła działająca na klatkę piersiową poprzez pasa bezpieczeństwa (kg) |
1.5 | 7** | 5 | 1.5 | 3 | 6 | 4 |
Ogólna ilość punktów | 20 | 53.5 | 25.5 | 31.5 | 27.5 | 46 | 19 |
* wielkość deformacji nie jest brana pod uwagę
podczas ogólnej oceny
** Fiat 126 dostał maksymalną ilość punktów
dlatego że urwało się mocowanie pasa bezpieczeństwa
Podsumowanie
Pobierz animacje próby zderzeniowej