Zmniejszanie zużycia paliwa
W roku 1983 wprowadzono tak zwany pierwszy zestaw zmian obniżających zużycie
paliwa. Zmieniono tłumik wydechu, obniżając opory przepływu oraz tłumik
ssania. W rezultacie uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa o 7%
W roku 1984 wprowadzono dalsze zmiany, które objeły:
- zmianę kształtu komory spalania na wanienkową
-zwiększenie stopnia sprężania do 8
- poprawę charakterystyki regulatora odśrodkowego
- przyśpieszenie zapłonu oraz zmianę zarysu (czyli skoku i fazy) krzywek
wałka rozrządu
W efekcie uzyskano dalsze 5% zmniejszenie zużycia paliwa. Zróżnicowane
badania drogowe wykazały, że w wyniku prowadzonych prac wlatach 1983-84 średnie
zużycie paliwa samochodu Fiat 126p spadło z 6,5 do 5,5 l/100km.
W 1987 r próbowano wprowadzić zmodernizowany gaźnik z nowym elementem ekonomizerem i
elektromagnetycznym zaworem częściowo odcinającym dopływ paliwa na biegu jałowym
Prowadzono prace także nad nowym systemem zasilania o nazwie PWM,
czyli Pneumatyczne Wytwarzanie Mieszanki. Stosując PWM można było zmniejszyć
zużycie paliwa o 0,7l/100km w stosunku do najlepszych osiągów silnika z
tradycyjnym gaźnikiem. Jednak system posiadał techniczne niedoskonałości których
nie udało się usunąć
Ważny etap prac badawczych w FSM dotyczył silników chłodzonych cieczą.
Wykonano prototypy silników o pojemności 600, 650, 740 cm3 w układzie wzdłużnym
w stosunku do osi pojazdu oraz silnik 700ccm w układzie poprzecznym.
Rozpatrywane były również możliwości zastosowanie małych silników
wysokoprężnych. Były one jednymi z najmniejszych silników samochodowych na
świecie. OBR w tym zakresie współpracował z firmami japońskimi.
Przygotowywano także zmiany konstrukcyjne dostosywujące seryjne silniki do
benzyn o niższej liczbie oktanowej dodam że wszystko to działo się w okresie
gdy benzyna była na kartki