Fiat 500
Zanim przejdziemy
do opisu Fiata 500 warto dokonać krótkiego wprowadzenia, przypomnieć istniejącą
sytuację w produkcji samochodów w okresie, w jakim powstawała włoska
,,pięćsetka".
Bezpośrednim poprzednikiem prezentowanego
samochodu był model Fiat 500 Topolino. Powstał przed II wojną światową i był
wytwarzany po jej zakończeniu. Po zniszczeniach wojennych nie wszystkich było
stać na kupno samochodu, nawet tego masowego. Dlatego zainteresowanie
motoryzacją indywidualną przeniosło się na pojazdy jednośladowe. W latach 1951
1954 bardzo wyraźnie wystąpiło zjawisko motoryzowania się społeczeństwa
europejskiego przy pomocy jednośladów.
Szczególnie dużą
popularnością cieszył się moped i skuter. Pod koniec wspomnianego okresu
wycofano z produkcji Topolino, wychodząc widocznie z założenia, że biedniejsi
entuzjaści motoryzacji jeżdżą
jednośladami, a bogatszym trzeba przygotować większy samochód. Rok 1955
byt przełomowy.
W miarę zdobywania środków finansowych,
wymagania odbiorców sprzętu motoryzacyjnego wzrastały. Ludzie chcieli mieć
pojazd zabezpieczający ich przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi,
także we Włoszech. Na szeroką skale ruszyła wówczas produkcja małych
samochodów, nazywanych mikro samochodami. Zainteresowanie jednośladami zaczęło
słabnąć.
Lata 1955 1960, to okres wielkiej popularności małych
samochodów. Od razu zaczęto konstruować je dwojako.
Pierwsza grupa -
to pojazdy, których budowa oparta została na konstrukcji motocykla tub skutera
- z wykorzystaniem silnika tych pojazdów, przy czym niekiedy tylko dzięki
wyglądowi zewnętrznemu można było to obudowanie motocykla nazwać samochodami.
Drugą grupę mikro samochodów stanowiły
pojazdy o konstrukcji normalnego samochodu, lecz o zmniejszonych wymiarach
Często celem obniżenia kosztów wytwarzania i ceny sprzedaży upraszczano
konstrukcje samochodu do możliwych granic.
Pojawiło się we
wspomnianym okresie wiele takich pojazdów, zwłaszcza w Niemczech, np. BMW
Isetta z drzwiami w przedniej ścianie nadwozia, Messerschmitt, niezgrabny
Fuldamobil, Heinket Kabine oraz ładniejsze pojazdy. jak Goggomobil, Lloyd LP
250 V i Zundapp Janus.
My również mieliśmy mikro samochód,
produkowano Mikrusa, rodził się następny o nazwie Smyk. Pojazdy pierwszej
grupy, prymitywne, szybko straciły popularność , natomiast przez dłuższy czas
utrzymywała się popularność pojazdów drugiej grupy-o konstrukcji „normalnego", lecz mniejszego samochodu.
Doświadczony FIAT
nie popełnił błędu, nie podjął produkcji obudowanego motocykla, lecz wypuścił w
1957 r. tani, maty ale niemal ,.prawdziwy" samochód. Byt to Fiat 500,
samochód mniejszy od wytwarzanej od 1955 r. ,,sześćsetki", prostszy
konstrukcyjnie, tańszy. dostępny dla szerszego grona odbiorców.
Fiat 500 zajmował
w serwisie produkcyjnym wielkiego koncernu wyjątkową pozycje. Wytwarzano ten
pojazd w bardzo dużych ilościach, w tatach 1967 - 1971, corocznie ponad 300
tysięcy sztuk.
Fiat 500F
foto Z. Podbielski
Największą
produkcję uzyskano w 1970r. - 351 477 egzemplarzy. Ostatni rok produkcji, 1975,
przyniósł jeszcze 37 751 Fiatów 500. W ciągu 19 lat produkcji wyjechało z
fabryki około 4 miliony tych pojazdów. Samochód ten należy do nielicznych
pojazdów wyprodukowanych w największej liczbie egzemplarzy jednego modelu; do
grona tego zaliczane są m.in.: Volkswagen ,,garbus", słynny Ford T,
angielski Mini i Renault 4.
Popularność swą
,,pięćsetka" zawdzięczała nie tytko najniższej cenie sprzedaży wśród
włoskich samochodów, ale niskim kosztom utrzymania - małe zużycie paliwa i
niski podatek (we Włoszech liczony m.in. od liczby cylindrów silnika). Wśród
zalet samochodu są dwie jego wady, ograniczona możliwość przewożenia 4 osób i niska dynamika.
Wprowadzając w
1957 r. na rynek nową ,,pięćsetkę" FIAT podtrzymywał tradycje
produkowanego od 1938 r. modelu 500 Topolino. Zachowana została koncepcja
małego pojazdu ale konstrukcja wozu uległa zasadniczej zmianie.
Fiat Topolino
miał nadwozie mocowane do ramy, silnik 4cy1. znajdował się z przodu wozu i był chłodzony cieczą napęd
na tylną sztywną oś Co pozostało? Mała ilość miejsca, podobne zawieszenie
przednie na resorze poprzecznymi zbiornik paliwa usytuowany z przodu. W budowie
nowej ,,pięćsetki" wykorzystano wiele rozwiązań z Fiata 600.
Produkowany przez
wiele lat Fiat 500 poddawany byt stopniowej modernizacji. Początkowo miał
silnik o pojemności 479 Cm3 i mocy
9,5 kw. (13 KM). Już po 3 miesiącach produkcji nastąpiła pierwsza modernizacja,
zmieniono reflektory, dodano 4 listwy ozdobne biegnące pod oknami i w progach,
wprowadzono kołpaki na koła.
W następnym roku
produkcji (1958) podniesiono pojemność silnika do 499,5 cm3. Dalsza modernizacja dokonana w 1960 r.
objęła m.in. konstrukcje ,,zwijanego" dachu, lamp pozycyjnych
kierunkowskazów, wprowadzono wówczas dodatkowe oznaczenie literą D.
W roku 1965
wszedł do produkcji model F, który ma bardzo istotną zmianę w porównaniu z
modelem D - zmieniono bowiem kierunek otwierania drzwi, przenosząc zawiasy z
tylnej na przednią krawędź
Dalsza zmiana, to
powiększenie powierzchni przeszklonej pojazdu - zastosowano cieńsze słupki
drzwiowe, podwyższono szybę przednią i wreszcie zmieniono wystrój wnętrza
nadwozia. Ale ta ostatnia zmiana dotyczyła następnej wersji - Fiata 500 Lusso.
Wersja ta weszła do produkcji w 1968 r. i otrzymała ponadto m.in. ogumienie
radialne. Obie wersie: F i Lusso były wytwarzane do 1972 r. Byt to właśnie
okres największej produkcji ,,pięćsetki"
. Ważnym momentem
modernizacji Fiata 500 był 1972 r. Ukazał się jego następca, Fiat 126.
,,Pięćsetka" pozostała nadal w produkcji, choć liczba wytwarzanych
samochodów malała. Otrzymał od swego następcy silnik pojemności 594 cm3 i również jego nowy kształt kół jezdnych
- jest to ostatnia Wersja fiata 500 nazwana ,,Rinovata' - w skrócie 500R. Nowy
silnik stosowany do napędu wersji R ma jednak mniejszą moc niż ten sam silnik
Fiata 126. Osiąga moc 13,2 kw. (18 KM) przy obrotach maksymalnych 4000 obr/min,
a silnik Fiata 126, 16,9 kW (23 KM) przy 4800 obr/min. W porównaniu z wersją
500F, wersja 500R ma większą prędkość maksymalną o 5 km/h, lepiej się rozpędza
od 0...80 km/h; wersja F w ciągu 26,7 s. wersja R w 25,8 s. Prócz tego
,,większy" silnik zadawala się mniejszą ilością paliwa - na 100 km przy V=80 km/h spala 4,9 1/100 km, a
,,mniejszy silnik o 0,6 l/100 km więcej. Przy większych prędkościach zużycie paliwa gwałtownie
wzrasta.
Samochód Fiat 500
był prosty w budowie a tym samym łatwy w obsłudze. Podwozie miało tylko 2
punkty smarowania. Użytkownik nie miał zupełnie problemu z układem chłodzenia -
silnik chłodzony jest powietrzem.
Powróćmy do
okresu, w którym powstawała .,pięćsetka”. Mówiliśmy, ze mikro samochody
napędzane były często silnikami motocyklowymi.
A jaki silnik otrzymał Fiat 500?
silnik samochodu Fiat 500
Konstrukcja tego silnika
przypomina konstrukcję silnika motocyklowego.
Nie ma on, jak klasyczne silniki samochodów,
jednolitego kadłuba, który w dolnej części, czyli w tzw. skrzyni korbowej,
kryje wat korbowy, a w górnej części cylindry. Skrzynia korbowa silnika Fiata
500 jest oddzielnym elementem wykonanym metodą odlewania ze stopu aluminium z
dodatkami zwiększającymi wytrzymałość mechaniczną. Znajdują się w niej: wat
korbowy i wałek rozrządu.
Przy zewnętrznej, czołowej ścianie skrzyni
korbowej osłonięte oddzielną pokrywa, pracują dwa koła zębate - łańcuchowe oraz
łańcuch napędu rozrządu od wału korbowego. Do skrzyni korbowej mocowane są dwa
oddzielne cylindry typu motocyklowego. Są one odlane z żeliwa i mają
użebrowania zapewniające dobre odprowadzenie ciepła.
Cylindry mają nie
tylko dokładnie obrobioną gładź zewnętrzną współpracującą z tłokami, lecz także
dokładnie są wykonane powierzchnie styku cylindra - dolna ze skrzynią korbową i
górna z głowicą. Gwarantuje to dokładne przyleganie uszczelek i szczelność
silnika.
W użebrowaniach obu cylindrów wywiercone są
pionowe otwory - cztery w jednym cylindrze, przez które przechodzą długie śruby
dwustronnie gwintowane. Dolne części śruby są wkręcone w skrzynie korbową, a
górna ich część łączy się z głowicą. Za pomocą tych długich śrub połączone są
razem trzy podstawowe elementy silnika; skrzynia korbowa, cylindry oraz
głowica. Jednolitym (dla obu cylindrów) odlewem ze stopu aluminium jest
głowica, podobnie bogato użebrowana, jak cylindry, celem odprowadzenia ciepła.
Praca silnika odbywa się przy jednoczesnym ruchu tłoków w jednym kierunku, jest
to układ współbieżny.
Wał korbowy
odlany z żeliwa sferoidalnego podparty jest w dwóch punktach (w dwóch tulejach
łożyskowych), ma dwa wykorbienia skierowane w te samą stronę. W środku pomiędzy
wykorbieniami umieszczona jest masa wyważająca (przeciwciężar). Do przedniej
części wału korbowego zamocowane jest koło tan łańcuchowe napędu rozrządu, a do
tylnej części koło zamachowe.
Cały układ
napędowy ,,pięćsetki” jest odwrócony w stosunku do kierunku jazdy. Patrząc od
przodu pojazdu najpierw jest skrzynia biegów, a później dopiero silnik.
Dwucylindrowy, górnozaworowy silnik stanowi jednolity. zwarty blok napędowy z
przekładnią główną skrzynią biegów. Celem potanienia konstrukcji, dwu wałkowa skrzynia
biegów nie jest synchronizowana. W miejsce synchronizatorów zastosowano
prostsze konstrukcyjnie sprzęgła kłowe, które jednak nie pracują tak dobrze,
jak synchronizatory, ,,zgrzytają" przy zmianie biegów.
Interesującym
rozwiązaniem jest układ chłodzenia silnika. Wiemy, ze dwa indywidualne, żeliwne
cylindry oraz aluminiowa głowica mają bogate użebrowania.
Obieg powietrza
chłodzącego silnik sterowany jest dmuchawą. W osi dmuchawy osadzona jest
prądnica, która Pośredniczy w przekazywaniu napędu paskiem klinowym od wału
korbowego silnika. Dmuchawa zasysa powietrze giętkim przewodem o dużej średnicy
przez otwory znajdujące się poniżej tylnej szyby samochodu. Zasysane powietrze
dmuchawa kieruje do chłodzenia cylindrów i głowicy silnika oraz do chłodzenia
oleju w misce olejowej. Część powietrza poprzez filtr z wymiennym wkładem
kierowana jest do gaźnika.
Nagrzane
powietrze od silnika może być kierowane tunelem centralnym w celu ogrzewania
wnętrza nadwozia. W układzie chłodzenia silnika znajduje się termostat. Przy
zimnym silniku przepustnica sterowana termostatem jest zamknięta, powietrze
obmywa silnik aż do nagrzania się. Gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać
do 70'C, termostat uchyla przepustnice, przez którą gorące powietrze jest
wydalane na zewnątrz. Wadą silników chłodzonych powietrzem jest hałaśliwa
praca.
W Fiacie hałas
staje się szczególnie dokuczliwy dla pasażerów siedzących z tyłu, natomiast z
przodu mają dostateczny komfort jazdy. Dwa indywidualne fotele przednie są
wygodne mają kształt dopasowany do budowy ciała człowieka, mają regulacje
pochylenia oparcia. Z tyłu. niestety, jest bardzo mało miejsca dla dwóch osób.
Mogą one tam jechać tylko na niewielkie odległości, szybko się meczą. Nośność
pojazdu, czyli dopuszczalne obciążenie, pozwala na przewóz czterech osób -
wynosi 320 kg,
Bardzo mało
miejsca jest na pomieszczenie bagażowe które znajduje się z przodu samochodu i
wynosi zaledwie 30 l. Ograniczone jest stojącym pionowo, przy czołowej ścianie
bagażnika, kołem zapasowym oraz znajdującym się tam również zbiornikiem paliwa
o pojemności 22 dm3. Wyposażenie
pomieszczenia pasażerskiego jest wystarczające, jak na pojazd tej klasy.
Dobre przewietrzanie wnętrza, szyby w drzwiach
bocznych są opuszczane mechanizm korbkowymi, otwierane są małe szybki obrotowe,
tzw. fletnerki, a przednia część dachu jest wykonana z brezentu; można ją łatwo
zwijać. Prowadzenie Fiata 500 jest łatwe, wóz jest stateczny przy każdej
prędkości, bardzo zwrotny i wydawałoby się idealny do jazdy w mieście, niestety
wadą pojazdu jest długi czas rozpędzania.