OPIS SAMOCHODU
Polski
FIAT 126P produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej i Tychach od 1973 r. jest licencyjną odmianą
samochodu FIAT 126.
FIAT
126 jest natomiast efektem ewolucyjnego rozwoju modelu FIAT 500 Nuova, którego
produkcję rozpoczęto w Zakładach FIAT w Turynie w 1957 r. Do 1955 r. był bowiem
produkowany model FIAT 500 C, jako końcowy etap produkcji rozpoczętej w 1936 r.
Wytwarzaniem modelu FIAT 500 A (Topolino).
W modelu FIAT 126, którego produkcję
rozpoczęto w 1972 r., zostały
wykorzystane
wszystkie doświadczenia z eksploatacji
poprzednich modeli
i
zastosowane poprzednio (stopniowo) wprowadzane ulepszenia. Charakterystyczny
jest znaczny wzrost mocy silnika (z 13,2 kW do 16,9 kw -tj. z 18KM do 23 KM),
dzięki zmianie profilu krzywek wałka rozrządu, komory spalania i typu gaźnika
(pojemność silnika 594 cm3).
Dalsze
istotne zmiany w modelu 126 to:
-
wzrost maksymalnego momentu obrotowego (do 39 Nm ,tj. 4 kGm
-
zastosowanie synchronizacji włączania II, III, IV biegu,
-
dwuobwodowy układ hamulcowy,
-
tzw. bezpieczna (dzielona) kolumna kierownicy,
-
tarcze kół bez kołpaków,
-
Zmiana położenia zbiornika paliwa - pod tylnym siedzeniem (powiększająca pojemność
bagażnika i jednocześnie zmniejszająca niebezpieczeństwo pożaru przy uderzeniu
przodem pojazdu o przeszkodę),
-
powiększenie powierzchni oszklonych.
Był
to wiec samochód w pełni dojrzały konstrukcyjnie, Co nie znaczy, że nie ulegał
on dalszym zmianom i ulepszeniom.
W
1977 r. mały FIAT został zmodernizowany zarówno w wersji oryginalnej (126), jak
i polskiej (126P). Zmiany modernizacyjne dotyczyły silnika i wyposażenia.
Polskim
odbiorcom zaprezentowano (w połowie 1977 roku) następujące odmiany samochodu
Polski FIAT 126P:
·
126P-650 z silnikiem o zwiększonej pojemności - do 652 cm3 nową estetyczną i funkcjonalną plastykową
nakładkę tablicy rozdzielczej z wnęką na radioodbiornik, poszyciem wnęk
bocznych Przystosowanym do mocowania bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa
dzielonym dywanikiem podłogi i
klawiszowymi Wyłącznikami świateł i blokadą siedzeń przednich.
·
126P-650S na bazie modelu standardowego 650- z bogatszym wyposażeniem
zwiększającym wygodę i bezpieczeństwo jazdy, tj. przednie siedzenia z regulacją
pochylenia oparcia, wyłącznik zapłonu z blokadą kierownicy, tylna szyba ogrzewana, regulator pracy
wycieraczek itp.
·
126P-650L ze wzmocnionym układem hamulcowym i nowymi tarczami kół, prądnicą
prądu przemiennego (alternatorem) o mocy 500 W, sygnalizacją niskiego poziomu
płynu hamulcowego w plastykowym zbiorniku i sygnalizacją zaciągniętego hamulca
ręcznego. Pokrywa bagażnika tego samochodu jest wyposażona we wspornik
blokujący ją w położeniu otwarcia, siedzenia przednie są rozkładane ,tylne
boczne szyby odchylają się na zewnątrz, obicia tapicerskie siedzeń są wykonane
z welutyny. Samochód jest wyposażony w tzw. światła awaryjne, rynienki dachu
mają listwy ozdobne, a przednie i tylne zderzaki ozdobne czarne nakładki na
końcówkach.
· 126P-650K zbudowany na bazie modelu 650L ze
wzmocnionymi zderzakami
przednimi wyposażonymi
w nakładki z tworzywa sztucznego, listwami ochronnymi
(również z czarnego
tworzywa) na bokach nadwozia, zewnętrznym lusterkiem
wstecznym, tapicerką
wnętrza z tkaniny igłowej, przednimi siedzeniami o bardziej
,,anatomicznym" kształcie, kołem
kierownicy z nakładką z pianki poliuretanowej,
bezwładnościowymi
pasami bezpieczeństwa, półką i miejscem na głośnik pod
tablicą rozdzielczą i
wieloma drobniejszymi dodatkami.
(Dalsza część w
budowie)