OPIS SAMOCHODU

 

Polski FIAT 126P produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku  Białej i Tychach od 1973 r. jest licencyjną odmianą samochodu FIAT 126.

 

FIAT 126 jest natomiast efektem ewolucyjnego rozwoju modelu FIAT 500 Nuova, którego produkcję rozpoczęto w Zakładach FIAT w Turynie w 1957 r. Do 1955 r. był bowiem produkowany model FIAT 500 C, jako końcowy etap produkcji rozpoczętej w 1936 r. Wytwarzaniem modelu FIAT 500 A (Topolino).

 

 W modelu FIAT 126, którego produkcję rozpoczęto w 1972 r., zostały

wykorzystane wszystkie doświadczenia z  eksploatacji poprzednich modeli

i zastosowane poprzednio (stopniowo) wprowadzane ulepszenia. Charakterystyczny jest znaczny wzrost mocy silnika (z 13,2 kW do 16,9 kw -tj. z 18KM do 23 KM), dzięki zmianie profilu krzywek wałka rozrządu, komory spalania i ­typu gaźnika (pojemność silnika 594 cm3).

 

Dalsze istotne zmiany w modelu 126 to:

- wzrost maksymalnego momentu obrotowego (do 39 Nm ,tj. 4 kGm

- zastosowanie synchronizacji włączania II, III, IV biegu,

- dwuobwodowy układ hamulcowy,

- tzw. bezpieczna (dzielona) kolumna kierownicy,

- tarcze kół bez kołpaków,

- Zmiana położenia zbiornika paliwa - pod tylnym siedzeniem (powiększająca                                 pojemność bagażnika i jednocześnie zmniejszająca niebezpieczeństwo pożaru przy uderzeniu przodem pojazdu o  przeszkodę),

- powiększenie powierzchni oszklonych.

 

Był to wiec samochód w pełni dojrzały konstrukcyjnie, Co nie znaczy, że nie ulegał on dalszym zmianom i ulepszeniom.

 

W 1977 r. mały FIAT został zmodernizowany zarówno w wersji oryginalnej (126), jak i polskiej (126P). Zmiany modernizacyjne dotyczyły silnika i wyposażenia.

 

Polskim odbiorcom zaprezentowano (w połowie 1977 roku) następujące odmiany samochodu Polski FIAT 126P:

 

· 126P-650 z silnikiem o zwiększonej pojemności - do 652 cm3 nową estetyczną i funkcjonalną plastykową nakładkę tablicy rozdzielczej z wnęką na radioodbiornik, poszyciem wnęk bocznych Przystosowanym do mocowania bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa dzielonym dywanikiem podłogi i  klawiszowymi Wyłącznikami świateł i blokadą siedzeń przednich.

 

· 126P-650S na bazie modelu standardowego 650- z bogatszym wyposaże­niem zwiększającym wygodę i bezpieczeństwo jazdy, tj. przednie siedzenia z regulacją pochylenia oparcia, wyłącznik zapłonu z blokadą kierownicy, tylna szyba ogrzewana, regulator pracy wycieraczek itp.

 

· 126P-650L ze wzmocnionym układem hamulcowym i nowymi tarczami kół, prądnicą prądu przemiennego (alternatorem) o mocy 500 W, sygnalizacją niskiego poziomu płynu hamulcowego w plastykowym zbiorniku i sygnaliza­cją zaciągniętego hamulca ręcznego. Pokrywa bagażnika tego samochodu jest wyposażona we wspornik blokujący ją w położeniu otwarcia, siedzenia przednie są rozkładane ,tylne boczne szyby odchylają się na zewnątrz, obicia tapicerskie siedzeń są wykonane z welutyny. Samochód jest wyposażony w tzw. światła awaryjne, rynienki dachu mają listwy ozdobne, a przednie i tylne zderzaki ozdobne czarne nakładki na końcówkach.

 

·   126P-650K zbudowany na bazie modelu 650L ze wzmocnionymi zderzaka­mi

przednimi wyposażonymi w nakładki z tworzywa sztucznego, listwami ochronnymi

(również z czarnego tworzywa) na bokach nadwozia, zewnętrz­nym lusterkiem

wstecznym, tapicerką wnętrza z tkaniny igłowej, przednimi siedzeniami o bardziej

 ,,anatomicznym" kształcie, kołem kierownicy z nakładką z pianki poliuretanowej,

bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa, półką i miejscem na głośnik pod

tablicą rozdzielczą i wieloma drobniejszymi dodatkami.

 

 

(Dalsza część w budowie)