Jak rozpoznać Pierwszą Serię Fiata 126p ???

 

Fiat 126p jaki jest, każdy wie. Mały kanciasty głośny i niewygodny.
Produkowany przez prawie 30 lat podlegał częstym małym modyfikacjom i usprawnieniom. W większości były to drobnostki – niby niewiele znaczące detale, ale... no właśnie – „niby”.
Przyglądając się tym detalom, możemy określić wiek oglądanego przez nas auta z dokładnością do ok. dwóch lat
W tym artykule postaram się przybliżyć wygląd i cechy charakterystyczne Fiata 126p z pierwszej serii, a więc produkowanego od 1973r. do połowy 1977r.

Zacznijmy od wyglądu zewnętrznego.
Pierwszą rzeczą, która od razu wpada w oko jest brak zewnętrznego lusterka wstecznego i inna pokrywa komory silnikowej. Posiada ona dodatkowe 4 wyloty powietrza z każdej strony, inne przetłoczenie w pasie dolnym przystosowane tylko do montażu kwadratowej tablicy rejestracyjnej i od środka bardzo ubogie wzmocnienia, chromowany znaczek 126p był montowany zaraz pod kratkami wywietrznika



Bardziej spostrzegawczy zobaczą także mniej wystające i bardziej kanciaste błotniki kół tylnich i przednich niż w wersjach późniejszych, brak przetłoczeń na błotnikach do montażu plastikowych zderzaków, brak małych przetłoczek nad klamką do otwierania drzwi, felgi o dużym rozstawie śrub z wytłoczonym napisem FIAT, umocowany na środku pasa przedniego plastikowy znaczek pokryty chromem z napisem POLSKI FIAT i tuż za drzwiami pasażera mały napis LICENCJA FIAT.



Ramiona wycieraczek razem z piórami wykonane ze stali nierdzewnej przez włoską firmę Magnetti Marelli, oraz wąskie, całkowicie chromowane zderzaki z innymi mocowaniami. Pod tylnym zderzakiem była montowana jedna wąska lampka podświetlenia tablicy rejestracyjnej z dwoma żarówkami.

Szyby do pierwszych egzemplarzy importowane były najpierw z firmy „Secursiv”, później rozpoczęto produkcje w hutach krajowych (Żary, Ząbkowice, Jaroszowiec, Sandomierz) Numeracja szyb była w każdym egzemplarzu taka sama więc nie można było stwierdzić czy samochód miał rozbitą szybę.
Szyby przednia i tylnia mocowane były na uszczelce gumowej w której znajdował się plastikowy klin pokryty tak jak znaczek POLSKI FIAT chromem.
Jako ciekawostkę dodam że Fiat 126p był pierwszym małolitrażowym samochodem w którym zastosowano wszystkie boczne szyby gięte.

Po wejściu do środka samochodu od razu rzuca się w oczy inna tapicerka. W większości modeli jest wykonana w całości z jasno-kremowego skayu wraz z obiciami foteli i kanapy, oraz boczków drzwiowych. Jednak jeśli nabywca był uparty i przy tym miał trochę szczęścia, to dostał egzemplarz z tapicerką zieloną, ale to należało do rzadkości. Fotele nie mają zabezpieczenia przed podniesieniem,w bocznych obiciach tylnej kanapy występują dłuższe przetłoczenia na łokieć, a w drzwiach subtelnego uroku dodają chromowane wstawki w obiciu, plastikowa klamka ze srebrną zaślepką i również plastikowa, korbka do podnoszenia szyby ze srebrną podkładką. 



Obicie przedniej deski jest koloru czarnego z wąską teksturą, z jedną prostokątną wnęką na środku, w której montowany jest włącznik świateł i ręczna pompka spryskiwacza cały ten plastik ma srebrną obwódkę. Występowała też wersja przystosowana do montażu radia w której włącznik do świateł i pompka były montowane po lewej stronie kierownicy, a sama wnęka była zaślepiona. W niektórych modelach popielniczki miały chromowane obwódki.
Kierownica w pierwszej wersji malucha była duża, cienka i gładka, przez co bardzo śliska. Przycisk klaksonu był pusty, lub miał napis FIAT. Późniejsze cienkie kierownice były chropowate i mogły mieć przycisk z logo FSM.



Stacyjka była trzystykowa bez możliwości blokady kierownicy
Położenia:
0 – wyłączone
I – działają tylko światła i radio jeżeli było
II – włączony zapłon
Starter, jak wszyscy wiedzą, był na tunelu środkowym między siedzeniami obok dźwigni ssania

Przełącznik świateł przy kierownicy posiadał 3 położenia: światła postojowe, światła pozycyjne, światła długie. Brakowało świateł awaryjnych i światła biegu wstecznego, oraz przeciwmgielnego. Mały, okrągły prędkościomierz był wyskalowany od 10 do 130 km/h. Stosowane były zarówno liczniki zagraniczne (włoskie – Veglia Borletti, węgierskie – Ganz Transelektro), jak i krajowe (Mera Poltik – do 1978r., Mera Pafal – od 1978). W zależności od producenta różniły się one od siebie wyglądem poszczególnych symboli na kontrolkach oraz opisem na wskaźniku paliwa.

Uchwyt pasów był w kształcie podkowy wspólny dla kierowcy i pasażera, pasy koloru jasno-szarego z patentowym zaczepem. Pod deską rozdzielczą montowano ręczne cięgno gazu (do 1979r.) i metalowe cięgno do otwierania bagażnika (do 1974/75).



Na tylnych słupkach było mocowanie do montażu szyb uchylnych, jednak innego typu, niż w modelach późniejszych, a mocowanie pasów pasażerów tylniej kanapy było na tylniej półce. Podsufitka była mała, przyklejana tylko na środku dachu i często po zostawieniu auta na słońcu się odklejała.
Szybki uchylne drzwi przednich tzw. „fletnerki” miały metalowe klameczki i uchwyty jedynie przyklejone. Na środkowych słupkach,  

Pewną charakterystyczną cechą mogą być też opony z samego początku. Pierwszą partię radiali Stomil wypuścił dopiero na początku lutego 1974. Więc wcześniej albo były opony z importu, albo polskie diagonalne

Na wyposażeniu samochodu, w bagażniku, był podnośnik, oraz jasno szara skrzynka narzędziowa, w której „mieszkały”: klucze płaskie (13/17 i 8/10), klucz do świec, przebijak będący jednocześnie trzpieniem klucza do świec, klucz do kół i śrubokręt z drewnianą rączką do wkrętów zwykłych i gwiazdkowych. W bagażniku nie było elektrowentylatora, ani przetłoczeń na niego w podłodze bagażnika, a zbiorniczek płynu hamulcowego był bardziej okrągły niż w późniejszych wersjach.



Na samym początku produkcji rok 1973 do prawdopodobnie połowy 1974r. Fiat 126p był składany w Polsce jedynie z „Włoskich” części i prawie całość produkcji przeznaczona była na rynek zagraniczny, lecz poszczególne egzemplarze trafiały w ręce ówczesnych „zasłużonych”.
Dlatego na polskich drogach mogą się zdarzyć egzemplarze posiadające inne wyposażenie, które występowało jedynie we Włoszech i Niemczech lub egzemplarze z mieszanym wyposażeniem
A było to:
-Inny kształt zamka. zamek był gładki (nie wystawał ponad powierzchnię klapy) i nie był zamykany na kluczyk.
-korek wlewu paliwa był jedynie zakręcany (czarny, lub w kolorze nadwozia
-Przednie kierunkowskazy jak i boczne mają przeźroczyste klosze z chromowaną obwódką, i spełniają także rolę świateł pozycyjnych dzięki zamontowaniu żarówek dwuwłóknowych
-Przednia maska miała zabezpieczenie przed niekontrolowanym zamknięciem
-Zaczep pasów bezpieczeństwa był bardzo podobny do tego z późniejszych wersji, oddzielny dla każdego siedzenia z przodu
-Tapicerka wewnętrzna w kolorze czerwonym

 

Artykuł powstał przy  współpracy z Cytryn_126