Artykuł z niemieckiej prasy oceniający dwa Fiaty 126 -  jeden produkcji włoskiej z silnikiem 2 cylindrowym rzędowym o poj. 594ccm i drugi Austriacki  z silnikiem 2 cylindrowym w położeniu boxer o pojemności 643ccm  

"Zapraszam do miłej lektury"
tekst z 1974 roku

 

Od 1957 roku z Steyr-Puch związana jest tradycja wszczepiania najmniejszemu z modeli Fiata silnika wyprodukowanego w Graz i dystrybucji gotowego modelu pod własną nazwą. Zgodnie z tym zwyczajem austriackie przedsiębiorstwo zaprezentowało teraz po modelu Steyr-Puch 500 Fiata 126 z silnikiem boxer chłodzony powietrzem.

 

Mieszaniec

 

To, że obroty Fabryki Steyr-Daimler-Puch’a są większe w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami, jest wynikiem faktu, iż austriacka spółka akcyjna w końcu 1973 roku w okresie apogeum kryzysu paliwowego przedstawiła nowy zupełnie model Steyr-Fiata 126, jako alternatywę dla Steyr-Pucha 500, który został sprzedany w ponad 60.000 egzemplarzy. Pomimo, że zamontowano w samochodzie, który jest produkowany w Garz, znany już z modeli Haftlinger i Steyr-Puch 650 T dwucylindrowy silnik boxer chłodzony powietrzem co wyraźnie podniosło cenę tego niewielkiego pojazdu. 

Popularny „włoski Austriak” wyceniany jest dzisiaj w republice alpejskiej na solidne 45 850 szylingi (około 6 500 marek), podczas gdy włoski model podstawowy z silnikiem z dwoma słabszymi cylindrami (który nie jest dostępny w Austrii) można w Niemczech nabyć już za niecałe pięć tysięcy marek. Różnica cenowa wynika z niewielkiej ilości produkcyjnej (15 silników dziennie) a także ze względu na fakt, iż silniki typu boxer są w dużej mierze produkowane ręcznie. Innym powodem różnicy cenowej jest seryjny montaż ogrzewania typu BL 2 Z (webasto) ze specjalnym pokrętłem do regulacji temperatury (samochód nie ma ogrzewania zależnego od silnika). Oba zespoły a także opony o wymiarze 135 SR 12 są montowane do Fiata 126 w miejscowości Graz, do której kompletna karoseria jest przywożona z Włoch. W Graz pojazd jest kompletnie montowany i lakierowany.

  Lepsze obroty

 

 

Podczas jazdy szybko można się przekonać, iż montaż silnika typu boxer o nieznacznie większej pojemności (643ccm do 594 ccm fiata) okazał się być dla Steyr-Fiata wyjątkowo korzystny: dwucylindrowy boxer lepiej wchodzi na obroty i jest bardziej dynamiczny w zakresie wysokich obrotów, posiada też większą moc i monent w porównaniu z jednostką włoską. O ile więcej temperamentu ma Fiat z Graz pokazują wyraźnie wartości przyspieszenia samochodu: austriacki pojazd potrzebuje 37 sekund, żeby przyspieszyć do 100 km/h, podczas gdy model włoski niemal jedną minutę (54,4 s).Ze startu stojącego jeden kilometr Steyr-Fiat pokonuje w 2,2 sekundy szybciej – i ma większą prędkość maksymalną (115,7 do 108,4 km/h włocha) powyżej prędkości 100km/h steyr dysponuje o wiele większą rezerwą mocy.

Bardzo zauważalnym plusem jest również elastyczność pojazdu: na 4 biegu austriacki Fiat przyspieszał z 40 do 100 km/h niemal 20 sekund szybciej niż o 25 kg lżejszy włoski dwucylindrowiec. Jeżeli chodzi o spalanie benzyny boxer steyr o stopniu sprężania (7,8:1) , którego można zasilać zwykłą benzyną, jak i jego włoski odpowiednik są bardzo oszczędne. Test spalania wykazał 7,3 litra na 100 km (włoski Fiat 126 – 6,9 l/100 km). W testach na autostradzie samochód przy maksymalnych prędkościach nie spalał więcej niż 7,7 l.

Marka Steyr- Fiat 126 Fiat 126
Prędkość maksymalna km/h 115,7 108,4
Przyśpieszenie w sekundach
od 0 do 40 km/h
od 0 do 60 km/h
od 0 do 80 km/h
od 0 do 100 km/h
1 km ze startu stojącego

4,9
10,4
18,5
37,0
46,1

5,4
11,3
21,6
54,4
48,3
Elastyczność na 4 biegu w sekundach
od 40 do 60 km/h
od 40 do 80 km/h
od 40 do 100 km/h
1 km z prędkości 40 km/h

11,1
24,4
47,1
47,4

13,5
28,9
66,3
49,9

Więcej benzyny pojazd spala natomiast kiedy używane jest ogrzewanie, ponieważ jest w nim    seryjnie montowany system ogrzewania, który jest zupełnie niezależny od silnika. Ogrzewanie pomaga w bardzo zimne dni, kiedy w wielu samochodach z ogrzewaniem zależnym od silnika z nawiewów leci najwyżej ciepłe powietrze. Webasto dba o odpowiednią temperaturę we wnętrzu pojazdu - za pomocą zegara (dostarczany na życzenie) można określić wcześniej czas włączenia ogrzewania w obrębie 24 godzin. Ogrzewanie włącza się wówczas automatycznie na maksymalnie dwie godziny – kiedy się wchodzi rano w mroźne dni do pojazdu jest już ciepło w środku, a szyby są całkowicie odparowane. Oczywiście w tym wypadku do całkowitego zużycia benzyny należy doliczyć paliwo potrzebne na ogrzanie pojazdu podczas postoju oraz podczas jazdy samochodem. Ilość spalanego paliwa dzięki elektryczno-benzynowemu systemowi grzewczemu spadała do ok. pół litra na jedną godzinę (w porównaniu z wcześniejszymi wersjami).

 

Pierwotnie był zamiar tuż po prezentacji niezwłocznie rozpocząć eksport do Niemiec. Nadzwyczaj wysoki popyt (obecnie okresy oczekiwania na pojazd wynoszą nawet trzy miesiące) nie daje żadnych możliwości ekspansji produkcji za granicę. Poza tym większe szanse eksportu daje się Steyr-Fiat 126, który będzie miał wydajniejszy silnik. Krążą już pogłoski o wersji 32- lub 34-KM, które byłby oferowane po podobnej cenie (ok. 6500 marek).

 

Dane techniczne:

2 cylindrowy 4 suwowy boxer, pojemność 643ccm, stopień sprężania 7,8:1 Moc 25KM przy 4800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 4,2 mkg przy 3000 obr/min 1 gaźnik Weber 32ICS mechaniczna pompa paliwa pojemność miski olejowej 2 litry, bak 21 litrów, Akumulator 12V 34Ah, prądnica 230 Watt, sprzęgło suche jednotarczowe, skrzynia biegów o czterech przełożeniach do przodu i jednym w tył biegi 2,3,4, synchronizowane, przełożenia I.- 3,25 (15,884)  II.- 2,067 (10,077)  III.- 1,3 (6,338)  IV.- 0.972 (4,251)  R.- 4,024 (19,617) przekładnia główna 4,875. Waga 615kg, ładowność 285kg

Głośność:

na biegu jałowym - 49 dBA
przy 50 km/h       - 68 dBA
przy 80 km/h       - 74 dBA
przy 100 km/h     - 78 dBA

 

PROSPEKT  STEYR PUCH FIAT 126 650ccm